Morning swims @ boarding school - Reisverslag uit Marondera, Zimbabwe van Jorine - WaarBenJij.nu Morning swims @ boarding school - Reisverslag uit Marondera, Zimbabwe van Jorine - WaarBenJij.nu

Morning swims @ boarding school

Door: jorine kuilman

Blijf op de hoogte en volg Jorine

26 Oktober 2011 | Zimbabwe, Marondera

Met 40 graden is het echt te warm om iets te doen. Miek doet even een middagdutje, mo is aan het lezen en ik heb dus bij deze besloten om toch maar een blog te maken!

Inmiddels zijn we alweer bijna 2 weken weg. Ik werd meteen in de Afrikaanse cultuur gegooid toen we aankwamen in Harare. Heb je een visa nodig? Oke ga dan maar in deze rij, daarna graag nog even in deze rij. Daar was de visa, maar waar was de bagage? Na het invullen van de formulieren hadden we nog een stempel nodig. In een ander hokje zitten 2 mensen in een hokje. De man leest de krant en kijkt niet eens op, de vrouw zit onderuit gezakt en kijkt extreem vermoeid omhoog en in 10 minuten heeft ze wel 3 stempels kunnen zetten. Goed, just go with the flow, geen haast: Africa it is!

In Harare zijn we supergoed opgevangen door Elly en vlakbij was een backpackers hostel waar we konden overnachten. Hoera voor mn schone t-shirtje en tandenborstel die ik in mn handbagage had zitten ;). De volgende dag was de bagage er, dus gingen we op pad naar de farm van Martha. We worden letterlijk ontvangen door Herrie. (Harry dus, de hond). Martha is ontzettend gastvrij dus het ontbreekt ons aan absoluut niks. Het uitzicht op de farm is echt fantastisch, je kan de zon volledig onder zien gaan en overal om ons heen zijn weilanden en akkers.

Het ritme is hier zo anders, tegen 21u gaan we naar bed omdat het dan al zo'n 3 uur pikkedonker is. Om 6uur ben ik dan ook wel weer wakker en vind ik het echt heerlijk om in de opkomende zon lekker een boekje te lezen in alle rust.

Na het ontbijt gaan we richting de Durlstone school om eerst 2 uurtjes Engels te lezen met grade 2. Van 11 tot 14 doen we onze workshops. Aangezien het Engels zo slecht is, is dat voor mijn workshop behoorlijk lastig. Ik heb het daarom inmiddels al omgedoopt tot "leren creatief en vrij te denken". Het spelletje waarbij de kinderen elkaar aan het lachen moeten maken slaat erg aan dus is een goede icebreaker. Een teacher vertaalt mijn Engels in Shona, maar geeft daarbij vaak veel te veel voorbeelden, waardoor de kinderen alsnog niet zelf creatief hoeven na te denken. Best lastig dus! De kinderen lijken de theaterspellen wel leuk te vinden en als ik ze de laatste dag vertel dat ze mogen tekenen (met kleurtjes!) hoor ik een heleboel blije "yes, yes, yes!".

Op zondag is het parentsday en worden er ook prijzen uitgereikt aan kinderen. Als er een naam wordt omgeroepen loopt het kind naar voren en op dat zelfde moment komen er moeders, tantes en vaders uit het publiek gerend om trots te laten zien dat dit hun kind is. Dit gaat gepaard met onzettend veel geluid, echt hilarisch om te zien!

Inmiddels zitten we dus nu al bij de bij de 2e school. Deze school wordt gesuppoort door de boarding school (die ons verblijf regelt) en dat is duidelijk te zien. 'Heb je gezien dat ALLE kinderen hier schoenen hebben?' aldus Monique. Dat laat dus eigenlijk meer zien hoe het er op de vorige school aan toe was.
Er is uiteraard wel een groot verschil tussen de boarding school en st Cyprian school waar wij onze workshops doen, maar het ziet toch allemaal behoorlijk goed uit.

De kinderen op deze school zijn mondiger en veel beter in Engels, wat leuker is voor mijn theaterworkshop. Vandaag heb ik ze laten brainstormen over "impossible things" en na een aantal verlegen "flying people" kreeg ik ook dingen als "carry an elephant, eating a stone, talking animals en counting the stars" maar ook een "people made without the help of GOD". "Ehm, well, I think people can be made without the help of GOD:)-Anyone else?"

Morgen alweer de laatste dag workshop en dan op naar Harare omdat Miek daar een balletles gaat geven vrijdagochtend. Miek geeft hier trouwens ook Zumba, de vrouwelijke leraren zijn echt overenthousiast echt hilarisch! "So, tomorrow same time? We will do it in the hall." Daar passen namelijk meer mensen in.. het gaat als een lopend vuurtje ;)

Goed, inmiddels zijn jullie misschien wel uitgelezen dus laat ik het hierbij.
(Ondertussen zit onze buurman hier op de kamer een dropje te proberen en dat is geen succes).
Klaarmaken voor de volgende zumbales, daarna dinner, "in-de-manenschijn" zingen in de girls dorm en daarna nog een baantje trekken in het donker!

• 26 Oktober 2011 - 13:06

Lotte:

Hey Jorine, echt super leuk om te lezen!! Go with the flow, en heb hardop zitten lachen om de rijen en het vele ''niks doen'', haast is maar een raar westers ding :) Wel echt leuk wat jullie met de kinderen doen, ook goed voor ze. En die zumba les: daar had ik echt bij willen zijn, een hal vol afrikaanse billen haha!!! Heel veel plezier, maar dat gaat wel goed komen :) Kus

• 26 Oktober 2011 - 14:09

Mam:

wauw lieverd, ik zou dat ook wel willen zien, het klink allemaal heel leuk, neem je veel foto's?

• 26 Oktober 2011 - 15:24

Fedde:

wauw

• 26 Oktober 2011 - 16:04

Marjo:

gaaf! leuk verslag. have fun!

• 26 Oktober 2011 - 17:18

Marita:

haai meis, goed dat je het naar je zin hebt, klinkt allemaal leuk en bekend ;)
    Ben al benieuwd naar het beeld materiaal! Geniet er van he..xx

• 26 Oktober 2011 - 17:35

Hilde:

Jorinetje! Goedzo, een blog! Dat vind ik like. Is wel lekker inderaad he, gewoon baf om 6uur donker en weer om 6uur licht. En wat een gaave thema's in je theaterworkshop, kan alleen maar bijzonder creatieve kinderideeen opleveren, leuk man! Snel nog een verhaaltje :)